Bodonibloggen

söndag, september 03, 2006

Syket på Pingvin

Jag tänkte bryta min bloggtystnad genom att hylla Sykets spelning i går på Klubb Pingvin. Klubb Pingvin är Umeås bästa rockklubb, Studions svarta lokal ger en perfekt inramning till banden som spelar där. I går var det nog publikrekord, eller det vet jag inte, det ska man inte fråga mig om, men det var riktigt mycket folk i alla fall och alla tycktes på gott humör. Vi kom dit under svarta paraplyer vid elvatiden. Mellan akterna var det en begåvad DJ som spelade härligt spattig musik, Hot Chip, Uffie-remixer och motsvarande.

Vi hann se slutet på The Most, en grupp som spelade The Jam-punk, och vars medlemmar är jättegamla var det nån som berättade. Något försenade tog sedan Syket vid. För kvällen (och förhoppningsvis även framöver) fem man - med två nya gitarrister - starka vaggade de snabbt in publiken i en elektrisk stämning med orgelloopande "Grillstugan", en drömsk indielåt jag tipsade om på Bodonibloggen redan i våras. Live gör den sig fantastisk. Sedan kom "Glen or Glenda", en vacker ballad i djup mikaelstenbergsk Sävar-moll. "White Trash" var ren industry och Oscar Hildingssons basspel påminde ibland om Peter Hooks. Jag är lite osäker på låtordning och titlar men fem låtar blev det totalt och sista låten, "Jolla Boogie" slutade i mäktig rundgång och distortion. Applådskuren efteråt var lång och uppriktig. Extranummer hade varit töntigt, men publiken suktade efter mer. Bara att gratulera Syket till en av de bästa spelningar jag sett i år.

På fredag spelar de på Schmäck. Det vore synd att missa. Tror du mig inte så gå in på myspace.com/syket och lyssna.

Örjan