Bodonibloggen

lördag, juli 22, 2006

Natten mot lördag 22























Tjinna tjinna små vänner av Bodoni blog. Snart ska jag rulla i sängs. Men först tänkte jag göra mig hörd här en sväng. Jag menar, det är ju inte varje dag man har vägarna förbi :P (...)

Det här skrivs efter några glas vin hemma hos Ola tillsammans med Gustav och Fiskbetonad. Ola introducerade oss för smaksensationen gorgonzola, water crackers och sviskon. Det var en höjdare (prova!). Vi babblade om top secret grejer. Fiskbetonad var vaken nästan hela tiden (...). Vi lyssnade på Charles Aznavour, Hot Chip, New Order och Ron Sexsmith. Jag gillar musik, det har jag alltid gjort, det är mitt gebit.

I övrigt har jag nästan bara jobbat den här veckan. Det är gammalt och blodfattigt. I helgen ska jag jobba också. Det blir riktigt kefft.

Ibland funderar jag lite över den här bloggens prägel. Jag ser nu att Åsa skrivit ett inlägg på den. Det gör mig glad. Men i övrigt tycker jag mest att det läggs ut en man massa larv. En dag kommer kanske webbhistorikerna att sitta och tänka vad är det här för skit. Men man dansar väl för stunden, eller hur.

För att ge den här bloggposten åtminstone ett visst existensberättigande tänkte jag som avslutning rangordna de norrländska städerna efter hur peppande jag tycker att de är. OBS! För stunden.

1.Umeå. Den bästa staden i Norrland. Jävulsk tillväxtkraft. Här har jag bott länge nu. Kom inte och dissa.
2.Östersund. Det är en fin stad. Det är längs Prästgatan grejer händer. Och jäms Storsjön.
3.Hudiksvall. Glädje, stegrande bockar, fiskargubbsromantik. Fullt ös sommarn lång.
4.Sundsvall. Norrlands vilda västern. (+ att Kjell Lönnå är Mr. Sundsvall)
5.Härnösand. Norrlands Athen.
6.Piteå. Norrlands riviera.
7.Luleå. Typ en ganska tuff stad. Hamnen drar upp betyget.
8.Kiruna. Norrut ska det va, annars får det va. (...)
9.Sollefteå. Nipstaden.
10.Haparanda. Gränsernas stad. Fin skärgård.
11.Gävle. Lever på gamla meriter.
12.Lycksele. Medioker stad i södra Lappland.
13.Sandviken. Christine kanske opponerar sig, men jag vet inget om den här staden, den ter sig profillös.
14.Skellefteå. Gudarna ska veta att jag försökt uppskatta den här staden. I tried and I failed.
15.Örnsköldsvik. Stål, våld och hockey= En hotfull stad.
16..Boden. Järnvägsknut och lumparfäste. Ångest bara förnamnet.
17.Bollnäs. Allmänt ofräsch stad i det inre av Hälsingland.
18.Söderhamn. Får jag ett bud? Någon?
19.Kramförs. Så kefft det kan bli. God natt.

Örjan

5 Comments:

Blogger Karin said...

En rättvis lista. Personligen hade jag placerat Skellefteå och Härnösand högre upp, och Hudik och Östersund längre ner, men man kan inte vara överens om allt här i världen. Om alla var överens om allt skulle ju ingen vilja bo i Kramfors.

1:44 em  
Anonymous Anonym said...

Nyss hemkommen från Lycksele kan jag konstatera att du placerat denna lilla norrländska pärla på tok för långt ner. Ok, Lycksele stadskärna är inte mkt att hurra för men tack vare emellanåt ändlöst vackra omgivningar borde Lycksele åtminstone segla upp till plats tre. Till Lyckseles finare delar hör stans fridfulla kyrkogård insmälld mitt i tallskogen. Stan är för övrigt ett riktigt turistparadis med både lappkåta och djurpark. Det du!

Annars passerade vi ett annat vackert samhälle - Granö. Där kan jag tänka mig bo i framtiden. I annat fall Hälsingfors, långt finare än grannbyn Hälsingborg.

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Måste säga att Söderhamn ska vara betydligt högre upp på denna lista! Har du inte varit uppe i Vita tornet Örjan? Har du inte gått efter de trevliga Pippi-Långstrump-gatorna i det gamla Söderhamn? Skulle vilja utnämna Söderhamn till Norrlands mini-San Fran. Stor- San Fran är väl Ö-sund. Har för övrigt varit två ggr i Ö-sund i sommar. Finfin stad.
/Jonas

10:21 em  
Blogger jennyi said...

...fast Piteå har ju definitivt den finaste statskärnan, tätt följt av Östersund. Umeå skulle vinna på att bli lite mer komprimerat....

11:33 fm  
Blogger Bodonigänget said...

Jonas: tyvärr har jag ju inte det. har bara varit där en gång. men jag ska ge det en ny chans. mini-sanfran, är det pga backarna?

Jennyi: Ja, när det gäller fin stadskärna finns det många städer som slår Umeå på fingrarna. Där är nog Piteå och Östersund i topp som du säger. Sedan Sundsvall och Härnösand.

10:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home