Bodonibloggen

onsdag, september 06, 2006

Svenska herrmodemagasinen
















Mitt intresse för herrmode växer i takt med att herrmodemagasinen tillkommer. Jag har just tagit en prenumeration på King och nu även köpt första numret av DV Man. King har överlag rätt larviga texter och DV Man rätt trista. Gamle favoriten Andres Lokko återanvänder en Morrissey-intervju från 1997 samt skriver ytterligare en text om kopplingen mellan engelskt mode och popmusik. Nej, då är det roligare att titta på modereportagen (och reklambilderna för den delen). Men jag lärde mig i.a.f. ett nytt ord av DV Man: grooming. Samma ord som DN i försvenskad form (gromning) försökte lansera i våras för personer som under falsk identitet tar kontakt med barn på nätet. Rätt bisarr begreppsförvirring. Vilken betydelse kommer slå igenom i svenskan?

Örjan

(Vill man läsa modeteoretiska texter går man med fördel in på bloggen waywewear, där det bl.a. finns en rolig intervju i tre delar med Lokko).

3 Comments:

Blogger Karin said...

Jag bloggade lite hätskt om just King förra året. http://phewforaminutethere.blogspot.com/2005/08/maskulinitetsbladet.html Vet inte om den har blivit bättre sedan dess?

10:30 em  
Anonymous Anonym said...

Alltså vad är detta? Vad hände med idealen Örjan? Jag vill ha mer finnmark, odalsbönder, annanas och järpar! Lite om lusches och slag's och klart hur du drog labs'n'drabs på Players club.

12:31 em  
Blogger Bodonigänget said...

Karin: Oj, vilket utfall! Jag håller med om att man får läsa tidningen med en rätt stor nypa salt. Mycket är larvigt, inte minst insändarsvaren. Och det är trist, eller snarare kul, att de känner att de måste kompensera sitt uppenbara modeintresse med grabbighetsmarkörer som ny teknik eller "Så styckar du nötkött" som i nya numret.

Men jag tycker definitivt inte att King bara förmedlar högoktan, rök, svett och "boys will be boys". I så fall skulle jag inte tagit en prenumeration på den. Det är inte Slitz vi pratar om. Jag är kille och jag gillar mode och jag gillar magasin. Därför får King en chans.

Anonym: När var odalbönder och järpar något för mig? Bisarra mänska.

2:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home