Bodonibloggen

lördag, september 16, 2006

Kära UFH
















Umeå Folkets Hus
, du är mitt favoritställe i Umeå. Jag älskar dig och ditt centrala läge. Jag älskar dina skrymslen Studion och Pub Freja. I helgen har du gett mig så mycket film jag kunnat önska. Men efter sex visningar får det räcka för den här gången. Jag är 25 och dräller med måtta. Jag har plockat russinen ur kakan och nog får vara nog.

Ingen film jag sett har varit tråkig. På så sätt har årets festival varit bättre än på länge. Allra bäst i år var dokumentären Här är Polisen av duon Oskar & Oskarsson, som följde poliserna Niklas och Jan-Erik på deras arbete i Västerbottens inland, ett av Sveriges största distrikt. Dokumentären kommer väl snart på svt antar jag. Glesbygds-exotism går alltid hem. (Betyg 4/5).















3/5 får Scoop och Djävulen bär Prada, två feelgoodfilmer som bars upp av varsin filmlegendar, Woody Allen respektive Meryl Streep. Woodys virrige trollkarl bjöd på en hel del skratt, och Streeps isdrottning till moderedaktör var ett nöje att se. Att Djävulen bär Prada slutade mer än lovligt töntigt får man ta. Det var ändå en rolig film. Och jag gillar ju modemagasin.

3/5 till Farväl Falkenberg. Den var fin, fina killar. Jag satt och tänkte på Vilhelm Mobergs "Din stund på jorden", en bok som också handlar om fina killar. Men bäst i Farväl var skildringen av de vuxna, föräldrarna. Dom som blev kvar.

Kortfilmerna från Västerbotten idds jag inte betygsätta, dels eftersom jag inte får betalt för att skriva på den här bloggen, dels eftersom minnet är bra men kort. Men de var alla bra utom en som var dålig. Särskilt bra var Milad Alamis Ett två tre martyr.

4/5 till radiobion Mammas nya kille. En stor skrattfest. Med Sven Björklunds västerbottniske folkminnesskildrare Job Andersson har Klungangänget skapat Sveriges i dag kanske roligaste humorfigur. Snart är det dags för nya liveshowen Jag är en fågel nu. Alla borde gå dit.

1/5 till det efterföljande Videodiscot i Studion. Väldigt lamt, lama videoval och långa väntetider mellan videorna. Man iddes inte ens sittdansa. Men det goda humöret från radiobion hängde kvar så det gjorde inte så mycket.

Så tack än en gång för en fin helg kära Folkets Hus. Nästa vecka fyller du 20. Grattis i förskott. Jag är 5 år äldre än du.

Ö

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

go oskar&oskarsson

4:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home